פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין – כל מה שחשוב לדעת בנושא 

רכשתם/ירשתם נכס מקרקעין עם שותפים נוספים? רוצים לחלק ביניכם את הזכויות ולדעת מה האיזון הנכון? רוצים לבצע פירוק שיתוף במקרקעין?

המחוקק הישראלי בדעה שאי אפשר לכפות את השותפות על בעלי המקרקעין בניגוד לרצונם, ושאין להכריח אדם להימצא ביחסי שותפות עם אחרים, לכן הקל חוק המקרקעין בהבאת יחסי השיתוף לקיצם ע”י פירוק שיתוף במקרקעין והענקת זכות לכל שותף לדרוש בכל עת את פירוק השיתוף.

הזכות לתבוע פירוק שיתוף במקרקעין נתונה לכל אחד מהשותפים, יהיה חלקו בשיתוף אשר יהיה.

כלומר, גם שותף שיש לו חלק מזערי בבעלות המשותפת רשאי בכל עת לפנות לבית המשפט ולדרוש את פירוק שיתוף במקרקעין, מבלי להסביר את הסיבות שהניעו אותו לכך.

אם השותפים האחרים מעוניינים להמשיך לקיים את המקרקעין, ואין אפשרות מעשית או תכנונית לחלק את החלקה ולתת לאותו שותף חלק מהחלקה המגיע לו, רשאים הם לקיים את המקרקעין בידם, אולם עליהם לשלם לאותו שותף הדורש את הפירוק מה שהיה נופל בחלקו אילו המקרקעין היו נמכרים.

כלומר הסכם פירוק שיתוף במקרקעין עם השותפים האחרים להישארותם בעלים משותפים הוא תנאי להסדר כזה.

פירוק שיתוף במקרקעין דרך חלוקה:

מגמת המחוקק היא לשמור עד כמה שאפשר על זכויות הבעלים במקרקעין ע”י חלוקתם בעין.

זאת באופן שכל שותף יקבל חלק מסוים במקרקעין לפי שיעור חלקו בבעלות המשותפת.

מובן, שעל חלוקת המקרקעין להיות תואמת את הוראות חוק התכנון והבנייה, שקובעת כללים בדבר חלוקת מקרקעין מההיבט התכנוני.

לכן, אם נבצר לחלק את המקרקעין בעין, בגלל הגבלות של חוק התכנון והבנייה (למשל, שטח מינימלי שצריך להיות לכל חלקה) או בגלל שחלוקה פיזית אינה אפשרית (למשל, מבנה קטן שחלוקתו אינה אפשרית או שחלוקתו תפחית משוויו במידה ניכרת), תפורק השותפות בדרך של מכירת המקרקעין וחלוקת הפדיון בין השותפים.

פירוק שיתוף במקרקעין 

כאשר החלוקה מוסכמת על דעת כל השותפים, הרי היא מתבצעת ע”י הכנת תכנית חלוקה שנערכת מטעם מודד מוסמך.

התכנית מוגשת לאישור ועדת תכנון ובנייה, ולאחר אישורה ובקרתה ע”י מחלקת המדידות הממשלתית, היא נרשמת בפנקס המקרקעין.

זאת באופן שבמקום הרישום של חלקה אחת בבעלות משותפת, נרשמות חלקות חדשות בבעלות נפרדת.

פעולת חלוקה זו מחייבת המצאת אישורי המיסים כתנאי לרישומה בפנקס המקרקעין. הסיבה לכך היא שבחלוקה כזו המקרקעין מתחלקים גם בין הבעלים המשותפים.

המשמעות של חלוקה כזו היא, שבכל חלקה אשר מתקבלת מהחלוקה מקנים הבעלים המשותפים האחרים את חלקיהם לשותף האחר, שעל שמו נרשמת החלקה.

כאשר השותפים אינם מסכימים על חלוקת המקרקעין בעין, ומוגשת בקשה לבית המשפט לפירוק השותפות, יבדוק בית המשפט האם המקרקעין ניתנים לחלוקה בעין.

אם כך הדבר יורה בית המשפט על החלוקה והוא רשאי לחייב תשלומי איזון משותף לשותף, זאת כאשר כתוצאה מהחלוקה מקבל שותף אחד יותר מכפי חלקו בנכס השותפות.

הדין כאשר המניעה לחלוקה בעין חלה רק לגבי מקצת השותפים, אז רשאים האחרים לקיים את המקרקעין בידם במשותף או לחלקם ביניהם, ובלבד שישלמו לשותפים האחרים שלגביהם יש מניעה את חלקם בשותפות לפי השווי שאפשר היה לקבל במכירת המקרקעין בהוצאה לפועל.

בכל חלוקה בעין רשאי בית המשפט לצוות על רישום זיקת הנאה מחלקה לחלקה הנוצרת בחלוקה כאשר מתברר לו שכתוצאה מהחלוקה אין מעבר חופשי לאחת החלקות או יותר.

אם אתם צריכים שמאי מקרקעין, צרו קשר עם משרדנו ואנו נדאג לבצע חוות דעת לפירוק שיתוף במקרקעין באופן המקצועי ביותר.

אולי יעניין אתכם לקרוא על:

לקבלת יעוץ ראשוני
ללא תשלום
השאירו פרטים

יש שאלות?

השאירו פרטים ונציג שלנו יחזור אליכם