הפקעת אדמה וירידת ערך

הפקעות מקרקעין (הפקעות קרקע)

מתוכננת הפקעה קרקע במקרקעין שלכם? הפקיעו לכם חלק מהמקרקעין? המקרקעין שלכם נכללים בתכנית איחוד וחלוקה?

הפקעת מקרקעין (הפקעות קרקע או הפקעת אדמה) היא רכישה כפויה של זכויות פרטיות במקרקעין על ידי המדינה או מטעמה, על פי רוב כנגד תשלום פיצויים.

הפקעות מקרקעין גורמות להתנגשות בין שני אינטרסים נוגדים: מצד אחד, האינטרס של בעל המקרקעין, או בעל זכות או טובת הנאה בהם, להוסיף ולהחזיק בהם, או להנות מהם בכל דרך שהיא כפי שנהג עד להפקעת אדמה (הפקעת קרקע).

מצד שני האינטרס של הציבור בהעברת הזכויות במקרקעין לידיו על מנת לממש צורך ציבורי חיוני.

חרף העובדה, שזכות הקניין הוכרה תמיד כזכות יסוד של האזרח, ובשנים האחרונות אף עלה מעמדה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו לדרגה של זכות חוקתית על חוקית, בהתנגשות שבינה לבין האינטרס הציבורי בביצוע הפקעת קרקע, גובר, על פי רוב, האינטרס הציבורי, זכותו של בעל המקרקעין נסוגה בפני אותו אינטרס, והפקעות מקרקעין לטובת הציבור.

בישראל קיימים חוקים רבים המקנים לרשויות שונות כדוגמת מנהל מקרקעי ישראל, סמכות להפקיע את מקרקעי הפרט לטובת הציבור, לרבות חוק ההפקעות החדש.

רוצים לוודא שקיבלתם את השווי האמיתי של הנכס בטבלאות איחוד וחלוקה? דורשים פיצויי הפקעה?

צרו קשר עם משרדנו ואנו נבחן עבורכם את הליך ההפקעה, טבלאות האיחוד וחלוקה בה נכלל הנכס והפיצוי המגיע לכם.

הפקעות מקרקעין

הפקעות וירידת ערך (סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה)

מה הקשר בין הפקעות קרקע וירידת ערך? הנך בעל מקרקעין ששינויים בתוכניות, שינוי ביעוד הקרקע וכד’, גרמו לירידה בערך מקרקעין שבבעלותך או לפגיעה אחרת בזכויותיך?

הנך רשאי להגיש לוועדה המקומית תביעה לפיצויים תוך שלוש שנים מיום תחילת תוקפה של התכנית (למעט במקרה של הפקעת קרקע)!

 הפקעת קרקע על פי חוק ההפקעות החדש:

“197 (א) נפגעו  על ידי תכנית, שלא בדרך הפקעה, מקרקעין הנמצאים בתחום התכנית או גובלים עמה, מי שביום תחילתה של התכנית היה בעל המקרקעין או בעל זכות בהם זכאי לפיצויים מהוועדה המקומית, בכפוף לאמור בסעיף 200 .” (חוק התכנון והבנייה).

הגדרה – מהו סעיף 197?

בעל מקרקעין ששינויים בתוכניות, שינוי ביעוד הקרקע וכד’, גרמו לירידה בערך מקרקעין שבבעלותו, או לפגיעה אחרת בזכותו, רשאי להגיש לוועדה המקומית תביעה לפיצויים תוך שלוש שנים מיום תחילת תוקפה של התכנית (למעט במקרה של הפקעה).

הפקעת מקרקעין – מי יכול להגיש תביעה להפקעת קרקעות?

מי שיכול להגיש תביעה בגין ירידת ערך, הוא רק מי שהיה בעל הזכויות בנכס (בעלים או חוכר לדורות) ביום אישור התוכנית והנכס שלו נפגע או עשוי להיפגע מעצם מימוש התוכנית.

חשוב לדעת כי לתביעה יש “תקופת התיישנות” של שלוש שנים מיום אישור התוכנית, כלומר, בעל זכויות יכול להגיש תביעה בגין ירידת ערך בתקופה של עד שלוש שנים מיום אישור התוכנית, שבעקבותיה הוא תובע את ירידת הערך.

הגשת תביעת פיצויים ע”פ סעיף 197:

בעל הנכס יגיש תביעה לפיצויים בגין סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה. את התביעה יש להגיש לועדת התכנון שאישרה את התוכנית, בצירוף הערכת ירידת הערך של הנכס שתיעשה ע”י שמאי מקרקעין מוסמך.

תביעות לפיצויים שנדחות ע”י הועדה המקומית מועברות לועדת ערר.

ועדת הערר עשויה לקבל את התביעה ולאשר את שיעור הפיצוי לבעל הנכס, היא יכולה לקבל את התביעה אך לא את גובה הפיצוי (במקרים כאלו ימונה שמאי מקרקעין מכריע) או שהיא יכולה לדחות את התביעה.

ניתן לפנות לבית משפט מחוזי במידה ומעוניינים לערער על קביעת הועדה המחוזית.

צריכים עזרה בנוגע להפקעת קרקעות? צרו קשר עם משרדנו לצורך הגשת תביעת פיצויים ע”פ סעיף 197.

אם התעניינתם בהפקעת קרקעות – קראו גם על:

לקבלת יעוץ ראשוני
ללא תשלום
השאירו פרטים

יש שאלות?

השאירו פרטים ונציג שלנו יחזור אליכם